Onderwijs, inspiratie en Bèta’s
Onderwijs, inspiratie en Bèta’s
Onderwijs, inspiratie en Bèta’s
Inspiratie en creativiteit in het onderwijs: net zo goed voor Bèta’s
Niets is zo goed om mee te maken als zien hoe er bij een leerling ineens het kwartje valt. Nog mooier is het als ze op eigen kracht het grote plaatje zien. En dat jij, als docent, dat hebt kunnen laten gebeuren.Dan gebeurt er iets heel anders dan het afwerken van rijtjes. Of het volgen van de studieboeken.
De lol
Plezier, dat is wat het oplevert. Pret om de ontdekking is kenmerkend, het wordt ook meteen doorgegeven aan anderen. Zoiets authentieks als het zelf doorgronden verspreidt zich van nature. (Leerling Dirk Jan ging een licht op, en begon het meteen uit te leggen aan medestudenten.)
Sterker nog: er heeft iemand een ervaring opgedaan, die het hele leven bijblijft: ik kan op eigen kracht tot inzicht komen, zo ondoorgrondelijk is het nou ook weer niet allemaal. Maar: er bestaan geen handleidingen voor. Hoe kun je dit laten gebeuren? Dit is nooit in een systeem te vangen.
Gast
‘Inspiratie bestaat echt, ja”, zegt Wijnand, die onder andere docent natuur,- en scheikunde was. Nu gast op de blog.
“Voor mij betekent het in ieder geval het plezier dat je als leerkracht in je werk hebt, en ook plezier voor de leerlingen. Inspiratie is voor mij: de kans zien, om op te pakken wat er voor je voeten valt. Binnen de huidige “onderwijsvernieuwingen” wordt er steeds meer vastgelegd, ook docenten moeten protocollen volgen en krijgen niet vaak meer de kans om zo’n moment aan te grijpen. Dat is erg, want juist daar zijn de “cadeautjes” te vinden die een echte impact zullen hebben.”
Dat kwam dan bijvoorbeeld neer op het thuis laten leeghalen van wat er in de keukenkastjes stond, zelf mayonaise laten maken (de goede man heeft iets met friet. Vlaamse, geloof ik).
Reunie
Of een super goedkope fles wijn achtereenvolgens van kleur; alcohol en suiker te ontdoen, je moet ergens beginnen… En hij begon zich in de klas dingen “af te vragen” en ook in proefwerken balletjes op te werpen, kijken wat er gebeuren zou. En dat werkte.
Zo’n veertig jaar later, op een grote reünie in september van 2015, kwam oud leerling Paul hem vertellen over hoe dat een kwartje eens viel bij hem: Er moest iets zijn met die open koelkast in die kamer, zei hij, “anders had u die vraag nooit gesteld!’
Het was gelukt.
Kijk voor meer over creativiteit hier. Hier vind je ook het nodige over creativiteit, inspiratie, en intuïtie. En hier meer over bèta’s.
Foto hierbij: ook een effect van een betrokken scheikundedocent: Bengaals vuur met spullen uit de scheikundekast. Een wonderlijke schoolwerkweek in 1985.
Geef een antwoord