De schemering van Mark Rothko, de stilte
De schemering van Mark Rothko, de stilte (4)
De schemering van Mark Rothko, de stilte
‘When I was a younger man, art was a lonely thing. No galleries, no collectors, no critics, no money. Yet, it was a golden age, for we all had nothing to lose and a vision to gain. Today it is not quite the same. It is a time of tons of verbiage, activity, consumption. Which condition is better for the world at large I shall not venture to discuss. But I do know, that many of those who are driven to this life are desperately searching for those pockets of silence where we can root and grow. We must all hope we find them.’
― Mark Rothko c.1968
Het was in een kloostercel van het San Marco klooster in Florence, met speciaal voor de monniken op de ruimte afgestemde schilderingen uit de Renaissance, dat Mark Rothko begreep wat hij wilde bereiken met zijn schilderijen. En hoe. De schilder, Fra Angelico, had een totaalervaring bewerkstelligd door alles in zijn werk in interactie met de ruimte te laten zijn – om een meditatieve staat te bevorderen.
‘Stilte is zo accuraat’, placht Rothko op te merken.
Meer Mark Rothko. Ga hem nog maar eens bekijken in het Booijmans van Beuningen, en naar de ‘make over’ van Carel Blotkamp. Fra Angelico in het San Marco klooster, een klein college op video.
Geef een antwoord