Moet ik je alweer de kroeg in sturen – Calhoun Smith in de Observant
Moet ik je alweer de kroeg in sturen – Calhoun Smith in de Observant
(Toets op ‘lees meer’ voor correcte weergave)
Nou moet ik je alweer de kroeg in sturen, en dat op de zondagochtend! Calhoun Smith, de door zijn lief naar Amersfoort ontvoerde Amerikaan, exposeert namelijk nog maar tot 1 december in de Observant, dus je moet in de benen. Zulk ragfijn werk vol ritmes en structuren verdient dat wel. Als je Halewijn (zie onder) al bezocht hebt, laat dan nu dit werk eens tot je doordringen. Het stelt niks voor denk je eerst, totdat je ziet dat het is samengesteld uit allemaal flarden van onze materiële werkelijkheid. Oude stenen, afgebladderd hout, scherven materie, die ineens haast ondragelijk licht blijken en dansend en eindeloos geschikt en weer gerangschikt plaats maken voor een weidsheid – binnen een onvermurwbare structuur, Screens – die de tijd (die je ogen nemen om goed te kijken) door elkaar rammelt, maar ruimte en rust schenkt. De realiteit versnipperd en op z’n kop gezet, dat vind ik nou prachtig. Het gat in de werkelijkheid.
Serious grounds
Het spel dat met de vormen gespeeld wordt is bijna humoristisch, in ieder geval voelt het erg vrij. Misschien laat hij ook het toeval (op de computer) een deel van het werk doen (bekijk de link onderaan). En ik heb zijn ode aan de Oblique Strategies ook geregistreerd: de kaartjes met teksten die Brian Eno met een vriend samenstelde om zichzelf uit te dagen als hij creatief even niet meer wist hoe en wat. Dan trok hij op basis van toeval zo’n kaartje uit de stapel en keek hoe dat op hem inwerkte. En dat werkt dan ook nog. Gaf ze aan David Bowie als verjaardagscadeau. Ook daar speelt Calhoun mee, hij toont en deel van zijn eigen Oblique Strategies, dat voortdurend in flux is. Eeuwig veranderend. Zo luchtig – dat is een kunst, een uiterst serieuze kunst. En dat is de bodem van je bestaan: Serious grounds, zo heet de expositie.
Daag je zelf nu eens uit, kies er een uit om mee te nemen
Hang zo iets nou eens aan de muur bij je thuis – daar wordt je heerlijk rustig van.
Hierbij: Detail van een van de geëxposeerde werkstukken van Calhoun Smith. Het gat in de werkelijkheid.
Meer: Calhoun Smith. En kijk eens wat hij doet, of laat gebeuren, in een animatie met een foto van een stuk oud hout, uit Riez, zo’n heerlijk Frans vakantiedorp. (Gaat niet zo best op je Smartphone misschien). Over café’s gesproken: lees ook Penseel als seismograaf – Dineke Groenhof Blaauw, te zien in Halewijn, heb je daar ook meteen een perfect excuus voor je cafébezoek daar. Meer over de Oblique Strategies op deze site. En dan die van Calhoun: How not to make art. De Observant.
Geef een antwoord