Atelier in de stad
Atelier in de stad
Alles wat al ontdekt was kreeg in de eerste jaren van 2000 natuurlijk alle kans. Maar rond 2008 krijgt de behoefte aan totale spontaniteit in m’n werk, omdat dat zo authentiek is, de overhand. Onderzoek naar manieren waarop ik dat kon bereiken.
Vanaf 2009 in een mooi, drie verdiepingen tellend gebouw midden in het oude Amersfoort. Dat was open voor publiek, men kon de exposities bezoeken. Maar het publiek deed ook mee in de diverse projecten, kijk hier. Tangodansers dansten er, leerlingen van de Circus Amersfoort traden er op. Voor de presentatie bij de ontvangst van de 150-duizendste bewoner van de stad portretteerde ik menig bezoeker. De winterexposities met werkstukken over schaatsers, compleet met videoachtergrond en glühwein werden echt buiten bij elkaar getekend. Koud. Tussen 2009 en 2014 zijn in Atelier Marjan Pennings een tiental exposities van projecten van mijn hand te zien geweest.
Live
De belangrijkste drijfveer voor deze projecten was het zoeken naar absolute spontaniteit in het schilderen. Zoeken naar hoe ver je daarmee kunt gaan. Na ’05 kreeg dat de nadruk. Of ik nu op locatie schilderde, buiten of binnen, alles kon (en kan) onderwerp zijn. De motieven kwamen dus van wat ik om mij heen waarnam. Het onderwerp is van geen belang. Voor mijn part clowns. Beetje dwars? Als het maar leeft.
Kijk bijvoorbeeld eens bij Smartlap in het klein. Of bij Élégance.
Tekenen en schilderen zonder voorbereidingen, voorschetsen of studies, en zonder toevoeging of uitwerking achteraf. Zonder inmenging van het intellect. Kijken wat er dan komt. Op nou net dat ene moment. Bij voorkeur naar bewegende modellen, maar dan met modellen die van niets weten, en zelf druk bezig zijn met sport, muziek of dans. In weer en wind, soms bijna onder de voet gelopen midden in feestende groepen. Alles om niet meer dan de meest authentieke lijnen en kleurvlakken tevoorschijn te zien komen. “Aus einem guss”. Kort samengevat: live.
Ik werkte o. a. aan:
Etcetera, Spoffin en Smartlappen straattheaterfestivals. Circus Amersfoort. Kunstkijkroute. De jaaropening van de Kunstkijkroute. De Dag van de Dialoog. Vreemde Gasten. Staalkaart. Tjalktrekken. Be-Slim, Bergpaviljoen Amersfoort. Schaatsbaan op de Hof. Veiling voor Dias Latinos.
Met diverse exposities. Plus:
Dias Latinos
Acht jaar lang heb ik getekend en geschilderd bij het grote Zuid,- en Midden-Amerikaanse festival in Amersfoort, dansers, muzikanten en publiek. Groot ( 65 x 50 cm.) en klein werk (A4).
Diverse exposities, ook in Theater de Lieve Vrouw.
Hierbij: dit zijn kleine sfeerbeelden. Galleries: Dias Latinos 1 en Dias Latinos 2. Lees meer bij Dias Latinos.
Tango
In 2008 werden de dansers op tango-salons, en in het atelier zelf, een dankbaar onderwerp. Groot en klein werk.
(Dit zijn kleien sfeerbeelden. Meer? Ga naar gallery Tango 1, en Tango 2.)
Diverse exposities, ook bij Fuego Lento in de Instee, de oude Muziekschool, Marienhove.
De Parade en de Gypsy Road Show
In 2009, bij het 750 jarige bestaan van Amersfoort. Met Het Mirakel: een spektakel. Penseel(stift) en inkt. Veel klein werk (A4), deels door de drukte, maar ook om zelf mee te kunnen doen. Dansend tekenen, dat gaat ook…
Diverse exposities, ook in het Gemeentehuis. (Er zijn nog enkele setjes ansichtkaarten van te verkrijgen, neem contact op.)
(Hierbij: dit zijn kleine sfeerbeelden. De hierbij horende Gallery is under construction. Komt nog dus.)
Arte ganza
Met o. a. Aziz Bekkaoui: de Arte Ganza-parade in 2012, en flamenco-dansers. Diverse formaten, gemengde technieken op papier. Plus expositie.
(Hierbij: dit zijn kleine sfeerbeelden. De hierbij horende Gallery is under construction. Komt nog dus.)
In het atelier
In het atelier zelf werd de uitdaging om diezelfde spontaniteit net lang genoeg levend te houden om er een schilderij helemaal mee te “vullen”. Meer kleurvlakken betekent dat de schilder er langer aan werkt. Er bestaat een flink spanningsveld tussen uitwerken-meer tijd nodig- en spontaan willen blijven werken -dat gaat vaak als in een flits-. Alle series zijn geëxposeerd geweest.
Bloemen
Met bloemen als onderwerp werd dit als eerste onderzocht. Diverse formaten, acryl op doek. Onder andere expositie bij Ancurio.
Een deel van dat werk is ook hier te vinden: Gallery Tuinatelier.
A walk on the wild side
De tweede serie. Gewijd aan mensen die de moed hebben gevat om zichzelf te zijn- against all odds -. Transgenders, sommigen heel jong zelfs, en artiesten. Zeer vrij gebruik van bestaande afbeeldingen, soms. 65 x 50 cm , acryl op papier, of op linnen gemonteerd. 2012.
Hierbij: dit zijn kleine sfeerbeelden. Zie de gallery A walk on the wild side.
Lust for life
De titel zegt genoeg. A little garden of Eden, gezien door de ogen van een vrouw. Gebruik van de eigen verbeeldingskracht. Gemengde technieken, vaak op circa 65 x 50 cm groot papier, of op doek gemonteerd. Het zoeken naar het vullen van de schildering is losgelaten, maar het streven naar spontaniteit in de toetsen staat recht overeind. 2012.
(Hierbij: dit zijn kleine sfeerbeelden. Meer? Ga naar Gallery Lust for life.)
Het Grote Vanzelf
De eindconclusie van voorgaande ontwikkeling. Een selectie van het meest pure, authentieke werk, met willekeurige motieven: naar model, flamenco,- en tango-dansers, bloemen, en meer.
Genoemd naar een opmerking van schrijver Oek de Jong in een interview met de Volkskrant destijds. Een opmerking die feilloos omschrijft hoe “als vanzelf” er kunst kan ontstaan: in een flow.
Uiteindelijk toch veel leeg gelaten achtergrond. Werkstukken die iets weg hebben van Japanse kalligrafie, of schilderingen van Zen boeddhisten. Gemengde technieken op diverse formaten papier en gemonteerd op doek. eind 2012.
Amersfoort, dat zijn wij
De komst van de 150 duizendste inwoner van Amersfoort was een mooie aanleiding om willekeurig voorbijgangers en bezoekers van het atelier als onderwerp te nemen. Enthousiasme voor hun woonplaats was het criterium om mee te doen. Verhalen te over. Voor mij als schilderes was het de volgende stap: Hoe kan ik de gerealiseerde spontaniteit in “koppen”toepassen.
Dat leverde een mooie serie op, die bij het evenement, voorjaar 2013, werd geëxposeerd in De Lieve Vrouw.
(Hierbij: dit zijn kleine sfeerbeelden. Meer? Kijk bij gallery Portretten.)
Slot
Sluiting van het atelier (in de stad) in 2013, en de start van nieuwe projecten: Atelier in de tuin. Zie daar. De behoefte aan authenticiteit wekte belangstelling voor het werk van Anton Heyboer, voor wie iets dat niet “echt” is zinloos was. Dat heeft geleid tot een langdurend samenwerkingsproject met Lotti Heyboer.
(Terug naar overzicht Projecten.)